Strona główna > Lepsza szkoła > edycja 2002/2003 > Klasówka po gimnazjum > Raport |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informacje ogólne o uczestnikach programuDo programu Klasówka po gimnazjum zgłosiło się 246 szkół. Wysłano testy dla 22123 uczniów. Niniejsza analiza obejmuje część z nich, gdyż nie wszystkie tabele zostały odesłane w wymaganym terminie. Mimo iż analiza została przeprowadzona na początku grudnia 2002 roku, obejmuje 158 szkół, w tym 18606 uczniów. Spośród szkół biorących udział w analizie 66 to licea ogólnokształcące, zaś 92 to inne szkoły ponadgimnazjalne. Analiza polegała na porównaniu wyników testów pod kątem zróżnicowanych czynników, w tym także geograficzno - demograficznych. W efekcie podzielono uczestników programu na trzy odrębne grupy utworzone na podstawie liczby mieszkańców danych miejscowości.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dodatkowym kryterium był rozdział uczniów zamieszkałych w miejscowościach małych, średnich i dużych na uczęszczających do liceów ogólnokształcących oraz uczęszczających do innych szkół ponadgimnazjalnych.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jak wynika z powyższej tabeli, program spotkał się z największym odzewem w miejscowościach o liczbie mieszkańców pomiędzy 15 a 100 tys. Różnice liczebności widoczne na podstawie podziału demograficznego nie wskazują na żadne prawidłowości statystyczne. Jedyną prawidłowością obserwowalną dzięki podziałowi profilowemu jest nieco większy udział procentowy uczniów liceów ogólnokształcących w małych miejscowościach (około 98% liczby uczniów innych szkół ponadgimnazjalnych) niż w miejscowościach średnich i dużych (około 92%). Należy jednak wziąść pod uwagę niekompletność danych, którymi dysponowała GFR w momencie analizy (liczba zwróconych tabel). Informacje dotyczące wyników testuŚrednia punktów uzyskanych przez wszystkich uczestników programu wynosi 14,85. Mediana wynosi 15 pkt, modalna 17. Przeciętnie wynik ucznia różni się od średniej populacji o 6,4 pkt na korzyść bądź niekorzyść. Spośród ogółu badanych 25% (dolny kwartyl) uzyskało wyniki do 10 pkt. zaś 75% do 20 pkt, czyli jedna czwarta wyników analizowanych przez GFR oscyluje w granicach 20 pkt i więcej. Dane zawarte w poniższej tabeli podzielono także demograficznie i ze względu na profil szkoły (ogólnokształcące i inne ponadgimnazjalne).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wyniki potwierdzają dwie prawidłowości:
Porównano również średnie dla poszczególnych województw: >>wykres 1. Informacje dotyczące samego testuRzetelność testu kształtuje się na poziomie 0,90 współczynnika Pearsona oraz 0,9082 α - Cronbacha, co oznacza, że test był rzetelny, a wyniki uzyskane na jego podstawie uprawniają do wystawienia ocen uczniom. Łatwość testu (bez rozdziału na grupy) wynosi około 0,495, jednak bardziej miarodajnym wynikiem są łatwości liczone dla poszczególnych zadań, co obrazuje >>wykres 2. Szczegółowe wartości łatwości dla poszczególnych zadań z uwzględnieniem rozdziału na grupy A i B obrazuje >>wykres 3.
|