Strona główna > Lepsza szkoła > edycja 2002/2003 > Klasówka po gimnazjum > Raport

Informacje ogólne o uczestnikach programu

Do programu Klasówka po gimnazjum zgłosiło się 246 szkół. Wysłano testy dla 22123 uczniów. Niniejsza analiza obejmuje część z nich, gdyż nie wszystkie tabele zostały odesłane w wymaganym terminie. Mimo iż analiza została przeprowadzona na początku grudnia 2002 roku, obejmuje 158 szkół, w tym 18606 uczniów.

Spośród szkół biorących udział w analizie 66 to licea ogólnokształcące, zaś 92 to inne szkoły ponadgimnazjalne. Analiza polegała na porównaniu wyników testów pod kątem zróżnicowanych czynników, w tym także geograficzno - demograficznych. W efekcie podzielono uczestników programu na trzy odrębne grupy utworzone na podstawie liczby mieszkańców danych miejscowości.

 

wielkość miejscowości

liczba szkół liczba uczestników
male (do 15 tys. mieszkańców)
41
3410
średnie (15 - 100 tys.)
45
8672
duże (powyżej 100 tys.)
72
6397*

 

Dodatkowym kryterium był rozdział uczniów zamieszkałych w miejscowościach małych, średnich i dużych na uczęszczających do liceów ogólnokształcących oraz uczęszczających do innych szkół ponadgimnazjalnych.

 

wielkość miejscowości licea ogólnokształcące licea profilowane, technika i szkoły zawodowe
liczba szkół liczba uczniów liczba szkół liczba uczniów
male (do 15 tys. mieszkańców)
18
1688
23
1722
średnie (15 - 100 tys.)
17
4165
28
4507
duże (powyżej 100 tys.)
31
3068
41
3329
suma
 
8921*
 
9558*


*liczba poniżej sumarycznej liczby uczestników badania z racji liczby odesłanych (prawidłowo wypełnionych) tabel.

Jak wynika z powyższej tabeli, program spotkał się z największym odzewem w miejscowościach o liczbie mieszkańców pomiędzy 15 a 100 tys. Różnice liczebności widoczne na podstawie podziału demograficznego nie wskazują na żadne prawidłowości statystyczne. Jedyną prawidłowością obserwowalną dzięki podziałowi profilowemu jest nieco większy udział procentowy uczniów liceów ogólnokształcących w małych miejscowościach (około 98% liczby uczniów innych szkół ponadgimnazjalnych) niż w miejscowościach średnich i dużych (około 92%). Należy jednak wziąść pod uwagę niekompletność danych, którymi dysponowała GFR w momencie analizy (liczba zwróconych tabel).

Informacje dotyczące wyników testu

Średnia punktów uzyskanych przez wszystkich uczestników programu wynosi 14,85. Mediana wynosi 15 pkt, modalna 17. Przeciętnie wynik ucznia różni się od średniej populacji o 6,4 pkt na korzyść bądź niekorzyść. Spośród ogółu badanych 25% (dolny kwartyl) uzyskało wyniki do 10 pkt. zaś 75% do 20 pkt, czyli jedna czwarta wyników analizowanych przez GFR oscyluje w granicach 20 pkt i więcej.

Dane zawarte w poniższej tabeli podzielono także demograficznie i ze względu na profil szkoły (ogólnokształcące i inne ponadgimnazjalne).

 

wielkość miejscowości licea ogólnokształcące licea profilowane,
technika i szkoły zawodowe
średnia mediana modalna dolny kwartyl górny kwartyl średnia mediana modalna dolny kwartyl górny kwartyl
małe (do 15 tys. mieszkańców)
17,59
18
19
13
22
11,69
11
8
7
16
średnie (15 do 100 tys.)
18,20
19
19
14
23
12,32
12
12
8
16
duże (powyżej 100 tys.)
17,36
18
19
13
22
11,89
12
10
8
16

 

Wyniki potwierdzają dwie prawidłowości:

  1. Uczniowie liceów ogólnokształcących osiągają lepsze wyniki niż uczniowie innych szkół ponadgimnazjalnych. Porównanie stosunku miar centralnych (kwartyli) w rozbiciu na miejscowości pokazało, że im liczniejsza miejscowość, tym bardziej zbliżone wyniki. Dotyczy to zwłaszcza pierwszych 25% populacji, czyli uczniów z najniższego przedziału punktacji. Biorąc pod uwagę średnie dla poszczególnych szkół, wskazuje to na fakt, iż uczniowie liceów w większych miastach mieli gorsze wyniki - stąd korzystniejszy współczynnik dla uczniów innych szkół ponadgimnazjalnych.
  2. Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie ze średnich miejscowości. Dotyczy to zarówno uczniów liceów ogólnokształcących, jak i innych szkół ponadgimnazjalnych.

Porównano również średnie dla poszczególnych województw: >>wykres 1.

Informacje dotyczące samego testu

Rzetelność testu kształtuje się na poziomie 0,90 współczynnika Pearsona oraz 0,9082 α - Cronbacha, co oznacza, że test był rzetelny, a wyniki uzyskane na jego podstawie uprawniają do wystawienia ocen uczniom.

Łatwość testu (bez rozdziału na grupy) wynosi około 0,495, jednak bardziej miarodajnym wynikiem są łatwości liczone dla poszczególnych zadań, co obrazuje >>wykres 2.

Szczegółowe wartości łatwości dla poszczególnych zadań z uwzględnieniem rozdziału na grupy A i B obrazuje >>wykres 3.